2012. febr. 16.

Önhibáján kívül...

Csatlakoztam a szívesség.net közösségéhez. Jó dolognak tartom, van jó pár nekem-fölösleges-másoknak értékes-tárgyam, ami így új gazdára találhat. 
Persze sok irányba tud fejlődni az a szívességen alapuló rendszer.

Ahogyan böngésztem, és ismerkedtem a honlapon zajló eseményekkel, feltűnt nekem egy tendencia, egy kifejezés:
"az önhibáján kívül" 

"Önhibámon kívül kerültem ilyen, meg olyan helyzetbe."

Amit nem is akarok megkérdőjelezni. Ha valaki így érzi, így van. Inkább a belőle származó következtetésekkel vitatkoznék.
Persze, ha el akarnám viccelni a dolgot, akkor a felajánló oldalon sehol nem találkoztam vele. Önhibámon kívül van itt 4 fölösleges takaró, 3 télikabát, 3 kiló fonal... 
De most komolyan.
Ha így van az "önhibán kívül", akkor el kell fogadni azt is, hogy ő egy tehetetlen, mindenre alkalmatlan, cselekvésre képtelen valaki, aki ki van téve a környezet, mondjuk úgy, hogy az elemek dobálásának. És ez a gondolat önmagában is messzire vezet.
Hogy vajon tényleg így van-e? Vagy van valamennyi döntésünk benne? Esetleg szabadságunk?
Például arrébb is mehetünk. Képletesen, és minden módon.

A másik megközelítés az ahogyan ezt a kifejezést olyan gyakran használják- "takaróként".
Mert ebből az következik, hogy tessék megoldani... helyettem. Én nem vagyok hibás, oldja meg valaki más... helyettem. 
(Mondok pár népszerű és széles körben elterjedt változatot, hogy ki mindenki oldja meg helyettem:
Például az állam. Az aktuális, hatalmon lévő miniszterelnök. Az önkormányzat. Az egészségügy. Az orvos. A családsegítő. Az iskola. És benne a tanár. ) Mindenki sorra kerül. Csak én nem. Mert...

Miért is? (Csak azért, mert önhibámon kívül?)
Miért is? Nekem nincs közöm a saját életemhez? 
Akkor kinek van? 
___ ___ ___

És mi volna, ha mindegy volna, hogy kinek a hibájából kerültem ebbe a helyzetbe?

Akkor marad a tiszta és egyszerű képlet. Itt vagyok. Itt rossz nekem. Ez az én életem pillanatnyi állapota.
Mit tehetek érte, hogy kikerüljek belőle? 

Más hozzáállás, igaz?
Milyen erőforrásokat tudok mozgósítani? Ki tud segíteni a következő lépésben? Mit tehetek?
(Észreveszed a különbséget? Nem azt kérdezem, hogy ki fogja megoldani helyettem...)

Nincsenek megjegyzések: